Historisk: Bakkebøllestien

Fra Kalvehavebane til Bakkebøllestien

Det var ikke uden sværdslag, at vi fik lov at beholde Bakkebøllestien efter at Kalvehavebanen blev nedlagt i 1959. Faktisk måtte Vordingborg kommune føre sagen helt til Østre Landsret for at få lov at beholde det anlæg, der i dag anses for en af Sydsjællands perler.

Det var den forhenværende borgmester og landsretssagfører Fritz Petersen (K), Vordingborg, som var primus motor for at bevare banestrækningen som sti.

– Ifølge jernbaneloven havde den, der i sin tid havde fået jord eksproprieret til jernbanen, førsteret til at få den tilbage – med mindre det kunne påvises, at der var en vis offentlig trafik på stedet. Vi vandt sagen over Marienlyst, fortæller Fritz Petersen.

Fandt nogle statister

– Men vi skulle jo dokumentere, at der var færdsel derudaf. Derfor fik jeg rent ud sagt nogle forskellige mennesker til at gå og cykle på stien. Det tog vi så nogle billeder af og de blev forelagt landsretten.

Fritz Petersen husker også, at den daværende borgmester, socialdemokraten Holger Jensen, ikke var nogen varm tilhænger af stien. Han mente det var tilstrækkeligt, at den gik ud til Marienlystskoven, så der blev en forbindelse til Strandstien.

– Men så rottede socialdemokraten W.T. Rasmussen og jeg os sammen og så lykkedes det at få det igennem, siger han.

Det korrekte forløb

W.T. Rasmussen gengiver sagsforløbet som følgende:

Kommunen havde engageret højesteretssagfører Bramer, København, til at varetage kommunens interesser i landsretten.

I sagens interesse kom advokaten til Vordingborg for både at præcisere – og ikke mindst ved selvsyn at opleve sagens genstand.

I advokatens automobil kørte vi en skøn efterårsdag sti-arealet igennem, og ikke mindst advokaten var begejstret over denne herlige besigtigelsestur.

Til brug for landsrettens dommere foretog daværende stadsingeniør Otterstrøm desuden en gennemgribende farvefotografering af hele stations-området.

Fotomaterialet blev mangfoldiggjort, således at rettens dommere også havde dette materiale foran sig.

Som tilhører i landsretten konstaterede jeg, at det var tydeligt og meget synligt, at det forelagte fotomateriale begejstrede dommer-kollegiet.

Fotomaterialet må antages at have været et værdifuldt aktstykke til supplement af uendelige skriftlige udredninger.

Ærgrer sig bagefter

Når stien kom til at slutte ved Bakkebølle, skyldes det manglende interesse for en bevarelse fra det daværende sogneråd i Kalvehave.

– Jeg har bagefter ærgret mig over, at de to kommuner ikke gik sammen og købte hele banelegemet. Det havde været meget nemmere, og vi kunne have fået det billigt – omkring er par kroner pr. kvadratmeter. Samtidig skal man jo se på, hvad der de senere år er ofret på cykelstien i Langebæk kommune. De penge kunne måske være sparet – men vi var ikke så kloge, siger Fritz Petersen.

 

Kilde: Vordingborg Dagblad 1997.